onsdag den 5. maj 2010

Hvordan identificerer man en nyhed

I princippet er en nyhed noget, som ikke er hørt før. Der vil derfor være væsentlig flere historier, der forekommer som en nyhed for den forudsætningsløse læser eller journalist end for den velorienterede. For at holde nyhedsstrømmen kørende drejer det sig altså om at formidle så få kendgerninger som muligt. Redaktionelle kvalitetskriterier modvirker i et vist omfang denne negative spiral af gensidig fordummelse, som er en af den moderne medieverdens stærkeste indre kræfter. De kaldes også de klassiske nyhedskriterier:
Væsentlighed.
Et emne er væsentligt, hvis det har at gøre med centrale samfundsfunktioner, magthavere og økonomiske eller kulturelle institutioner som fx Statsministeriet, Det kongelige Teater, Mærsk eller Sidney Lee.

Identifikation.
Der skal være et vist element af genkendelighed i et journalistisk produkt. Derfor skriver journalister allerhelst om og til andre journalister.

Sensation
Sex, kongehus, vold, Sidney Lee, sygdom, krig, blod, sex, dyr, vulkaner, katastrofer, religion. ”Kronprinsens hundehvalp voldtaget af HIV-smittet munk” og tilsvarende.

Konflikt
Det er vigtigt at høre begge parter i en sag. Den journalistiske version af en afbalanceret historie er at citere en repræsentant for et udsyret synspunkt med henblik på at give modvægt til en udtalelse fra en radikaliseret idiot.

Aktualitet
En journalist befinder sig altid i nærheden af en deadline og har i princippet ALDRIG fri. Hans liv skal tilrettelægges således, at alt kan forvandles til stof. Hvis han er tvunget til at hente og bringe børn, skal der som minimum komme en klumme ud af det.

En virkelig fængende rubrik fra EkstraBladets hjemmeside. Den rummer både religion, forbrydelse, død og dyr. Der mangler naturligvis sex eventuelt i kombination med sygdom for at hæve den op i overskrifternes superliga.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar